tisdag 8 mars 2016

Vecka 10


Hej igen!
Nu var det superlängesedan som jag använde mig av denna blogg. Vi testar och kör igen:-)
Just nu jobbar vi med språkhistoria. En av de mest intressanta aspekterna av svenskan tycker jag. Vi pratar om den Äldre Västgötalagen och tyskans (framför allt), franskan, latinet och slutligen engelskans påverkan på svenskan.

Vi har jobbat intensivt med sidorna 240-245 i boken Portal och denna veckan tar vi de sista sidorna 246-248 och avslutar med ett förhör.

Samtidigt kollar vi på en programserie som heter Ordagrant som jag tyvärr inte kan lägga ut och dela. Men på Youtube hittade jag denna film som är en bra sammanfattning. Se den om du missat något!

Vi ses i korridorerna!
/Emelia

                      Om du vill läsa mer om runstenar kan du göra det här. Där är även bilden hämtad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar