fredag 10 oktober 2014

Vecka 41

Denna vecka har vi läst en liten stund varje lektion för att öva på vår läskondis:-) Men fokus denna vecka har varit att komma igång med små skrivövningar. Det har gått till så här: Först fick eleverna två alternativ att skriva om; varje alternativ hade tre ord som jag tagit ur två klassiker.

Alternativ 1 (ur Huset Uschers undergång av Edgar A. Poe): 

  • mörk höstdag
  • brev
  • uråldriga anor

Bilden kommer härifrån.

Alternativ 2 (ur Oliver Twist av Charles Dickens)

  • föräldralös pojke
  • London
  • ficktjuv

Bilden kommer härifrån.

Eleverna fick tio minuter på sig att skriva så mycket de hann. Det spelade ingen roll om det var bra eller dåligt, huvudsaken var att de kom igång. Ibland är det det svåraste! Eleverna kom igång jättebra och det var riktigt roligt att läsa alla olika intriger. Man hinner ju rätt mycket på tio minuter ändå.

Efter de tio minuterna fick en bänkgrannen göra "two stars and a wish". De flesta hann med att göra respons på minst två texter. Eleverna har utvecklats och gör bra och tydligare iakttagelser om varandras texter.

Slutligen fick alla tillbaka sina egna texter och kunde då redigera dessa utefter den respons de fått. Dessutom har de fått inspiration av att läsa andras texter och kunde fortsätta att skriva på sina egna texter. Då skulle de tänka på miljö- och personbeskrivningarna och lägga ner lite extra fokus på dem. 

Det som är viktigt när vi beskriver en miljö eller en person är att beskriva utifrån det stora perspektivet till det lilla. Så här ungefär:

1. Landskap (vägar, vattendrag/sjöar eller berg). 1. Personens utseende/kläder/kroppsbyggnad.
2. Detaljer (ta in syn-, lukt och hörselintryck).       2. Detaljer i personens utseende, som man vill lyfta fram.
3. Målande och beskrivande ord (adjektiv).          3. Också här självklart målande adjektiv:-)

Vill du ha mer inspiration så ska du läsa här. 

Nästa vecka ska vi skriva klart texterna och lämna in för respons igen!

Ses då! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar