onsdag 18 februari 2015

Nytt arbetsområde v. 8

Hej!

Denna vecka började vi med ett nytt arbetsområde. Vi ska läsa en bok av Torsten Bengtsson som heter Ett regn av bomber. Arbetet är indelat i tre delar. Den första delen handlar om att läsa boken och öva oss att ta anteckningar under tiden vi läser. Den andra delen består i att vi får besök av Torsten Bengtsson själv. Han ska prata med oss och vi kan ställa frågor till honom. Kanske vill vi fråga något om boken eller om honom. Det ska bli jättekul och spännande, tycker jag. Ni ska få förbereda lite fakta runt honom så ni vet lite vem han är redan när han kommer. Och till sist så ska vi avsluta arbetsområdet med att skriva en recension till boken. Recension är en texttyp som ni kommer att skriva många gånger och då gäller det att man vet hur man gör och vad man ska tänka på.

  Bilden är hämtad från Torsten Bengtssons egen hemsida, som jag länkat till ovan. 

Enkelt uttryckt så är syftet med arbetsområdet är framför allt:
1. Att öva oss att ta anteckningar under tiden som vi läser.
2. Att öva oss på att söka information på internet.
3. Att skriva en recension om en bok.

För er som verkligen vill förstå så står det så här i läroplanen för grundskolan Lgr 11.

I undervisningen ska vi öva på:

• Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang. 
• Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar. 
• Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter. • Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier. 
• Språkets struktur med stavningsregler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar. 
• Ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.
Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar. 
• Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.Informationssökning på bibliotek och på Internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer. 
• Hur man citerar och gör källhänvisningar. 
• Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar