onsdag 10 september 2014

Ny blogg för svenskan


Hej kära elever och föräldrar!

Nu har vi satt igång en ny termin och med den sätter jag igång en ny blogg. Varför då, kanske ni undrar. Tanken är att ni föräldrar ska kunna få kontinuerlig info om vad som sker på svensklektionerna och att eleverna ska kunna gå tillbaka till bloggen och läsa om de missat något. För er föräldrar är det ju lätt att bli oroad över hur det står till med den svenska skolan efter alla larmrapporter och inte minst PISA-resultatet. Då hjälper det kanske att ha koll på vad era barn lär sig just nu. 

Den första veckan (v. 35) i skolan djupläste vi en text som heter Frukt. Den handlade om några pojkar som pallade äpplen och varför. Målet med den uppgiften var:
1. Eleverna fick möjlighet att lära känna olika lässtrategier (spågumman, cowboyen och detektiven) utifrån upplägget i En Läsande Klass. Det senare är en nationell satsning för att öka läsförståelsen bland de svenska eleverna. Läs mer på http://www.enlasandeklass.se/.
2. Eleverna fick möjlighet att öva på att motivera och argumentera för sina egna synpunkter.
3. Eleverna fick möjlighet att reflektera över språkbruk, hur det förändrats över tid. Vi pratade om ordet pojkstreck. Varför finns inte ordet flickstreck? Eller finns det nu, eftersom man kan få träffar på Google?
4. Eleverna fick dessutom möjlighet att öva på att skapa egen text.

Förra veckan (v. 36) började vi med en skriftlig uppgift som ska lämnas in på fredag (12/9). Då har eleverna haft fyra lektioner på sig att skriva uppgiften. 
Mål med uppgiften är: 
1. Att ge eleverna möjlighet att skapa egen text.
2. Att öva på att redigera den egna texten. Är det verkligen denna version jag vill lämna in?Är jag nöjd med denna?
3. Att ge eleverna möjlighet att öva på kamratrespons. Barnen hjälper varandra att bli bättre. Alla elever skall bedöma minst två elevtexter. Det gör de enligt systemet "two stars and a wish". Denna gång skulle de se extra på verbhanteringen hos kompisen (framför allt rörelseverb, såsom gå, springa, lunka osv).

Nästa steg är att göra om den skriftliga texten till en muntlig framställning, som eleverna ska förbereda och sätta igång med nästa vecka. Men det berättar jag mer om nästa vecka.

Väl mött!

PS. Se gärna filmen om kamratrespons på YouTube https://www.youtube.com/watch?v=hqh1MRWZjms.

Bildkälla: www.gul.gu.se




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar