fredag 12 september 2014

Varför kamratrespons?



 
 
 
 
 
 
 
Ja vad lär du dig av att se på andras texter? Är inte det slöseri med tid? Du har ju redan skrivit färdigt din text. Den är bra nu. Tillräckligt bra i alla fall:-)
 
Men det finns ett stort värde i kamratrespons. För det första får du som elev möjlighet att se hur andra elever har valt att lösa uppgiften. Det är berikande för din fantasi, du flyttar fram gränserna. För det andra så får du tänka en gång till. Det är många som lämnar in sin uppgift och får den rättad som när de får tillbaka den säger "Ja just det! Det visste jag ju egentligen att ordet stavades så/ att det skulle varit styckeindelning där/ att meningarna bli för långa." Ja nu har du chansen att lämna in en text utan slarvfel:-) För det tredje så utvecklar du texten i enlighet med en redigeringsprincip, som gör att du blir medveten om själva texten i sig. Det kanske är den flummigaste anledningen, men nog så viktig!
 
För mig som lärare finns dessutom skälet att jag måste ge er möjlighet att öva på kamratrespons. I skolans styrdokument står det att jag som lärare ska ge er möjlighet till:
"olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar
 
Tycker du fortfarande att respons verkar onödigt,  se denna filmen om Austins fjäril. Hur en liten pojke på lågstadiet ritar en fjäril, så att den är nästintill verklighetstrogen. Länken kommer här: https://www.youtube.com/watch?v=hqh1MRWZjms.
 
 
Vi ses i klassrummet!
 
Bild:www.odense.dk                                                                           
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar